vrijdag 10 juni 2016

De ware mens - column in Baarnsche Courant


Lang geleden, lang voor ik mij dagelijks met sport, welzijn en gezondheid bezig hield, kwam ik een quote tegen van Confucius. Ter opfrissing: Confucius, of KongFuTse, is een wijze filosoof uit het oude China. Uitspraken van deze beste man worden heden ten dage nog gebruikt bij zakelijke strategieën en trainingen. Je kan dus gerust stellen dat de man wist waar hij over sprak. En de quote heb ik dus goed ter harte genomen.

Wat ik las was "de ware mens weet dat wat ver is ook dichtbij te vinden". Een mooie spreuk heel divers interpreteerbaar. Nu wil het geval dat ik mijn grote geluk in de maanden voor "de Quote" gevonden in Zuid-Korea.

Taekwondo was en is mijn grote passie. En ik had daar in Seoul een goede meester gevonden. Hij leerde mij hoe je via sport, bewegen, de martial arts, mensen kunt helpen zich te ontwikkelen en grenzen te verleggen die ze niet voor mogelijk hadden gehouden. Zowel jong als oud bloeide op onder de handen van de meester. Prachtig en geweldig natuurlijk.

Maar… dat was daar, dat was Korea. En ik zat hier in Holland... Een wereld van verschil, duizenden kilometers uit elkaar. Geografie was slechts een klein detail, besloot ik. Wat daar kan, kan hier ook. Voelde mij gesteund door KongFuTse en ging aan de slag.

Nu vele vele jaren later kijk ik met trots en plezier rond in mijn zaak. Niet alleen is het gelukt die waardevolle Koreaanse lessen naar Nederland te halen. Ook heb ik het breder kunnen trekken en helpen mijn team en ik dagelijks mensen hun doelen te halen via een breed scala aan sporten.

En ja, nog altijd als ik een nieuwe, niet zelden Amerikaanse rage voor bij zie komen denk ik even aan KongFuTse en geven we weer een Hollandse twist aan een waardevolle impuls.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten